Jooga

Huolla itseäsi ja kehoasi.

Joogan pitkät perinteet juontavat juurensa Intiaan, jossa joogaa on käytetty jo vuosituhansien ajan sekä kehon että mielen kehittämiseen. Sana ”yoga” on Intian klassista kieltä, sanskritin kieltä ja tarkoittaa yhteyttä. Tällä tarkoitetaan joogan yhdistävää ja palauttavaa voimaa sekä yhteyttä omaan itseen, mieleen ja kehoon.

Kiireisen arjen keskelle jooga on loistava laji sekä keholle että mielelle.  Jooga on menetelmä, jonka avulla voi oppia tuntemaan ja kehittämään itseään. Jooga rauhoittaa, lisää liikkuvuutta,

Joogaharjoituksilla voi edistää ja vaalia hyvää terveyttä. Jooga tähtää ihmisen henkiseen kasvuun ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Jos joogan jälkeen huomaat mielesi rentoutuneen ja sydämesi rauhoittuneen, saatat aistia ajatuksia onnesta ja sisäisestä valosta; anna niiden säteillä joogan lahjana ympärillesi.

Aikojen kuluessa on kehittynyt erilaisia joogasuuntauksia.

Ennen joogaa on hyvä olla syömättä tunti tai pari, tai syödä vain jotain kevyttä. Harjoitus on mukavampi tehdä melko tyhjällä vatsalla. Tunnin jälkeen kannattaa juoda reilusti vettä, jotta aineenvaihdunnan kautta saa poistumaan harjoituksen liikkeelle laittamat kuonat.

Ennen tunnin alkua voit tulla hetkeksi saliin rentoutumaan selinmakuulle, tai istumaan hiljaisuudessa omaan kehoon keskittyen.

 

Yin jooga tunnille kannattaa varata pitkähihaiset, mukavat vaatteet. Kaikki tunnit päättyvät loppurentoutukseen, joten ota mukaan lämmintä vaatetta ja esim. villasukat.

Joogan alkeiskurssi

Joogan alkeiskurssilla käydään läpi joogan perusteita ja turvallista tekniikkaa asanoiden eli jooga-asentojen suorittamiseen. Saat tietoa myös joogaharjoituksen vaikutuksista ja siitä, mihin vaikutukset perustuvat. Asanaharjoitus tehdään useimmille sopivan hathajoogaperinteen mukaisesti, ja etsitään itse kullekin sopivat versiot asanoista. Kerrothan ohjaajalle, jos sinulla on liikerajoitteita tai akuutteja vammoja! Pukeudu mukaviin, joustaviin vaatteisiin ja varaa myös lämpimiä vaatteita loppurentoutusta varten! Voit ottaa mukaan oman joogamaton tai lainata studioltamme sopivan.

Yin Jooga

Yin on rauhallinen, syvä tunti, jossa keskitytään avaamaan ja harmonisoimaan kehon lihasjärjestelmää ja tukemaan fascian toimintaa. Tunti on erinomainen palautushoito muiden lajien ohelle ja jokaisella tunnilla huomioidaan koko selkärangan ja lantionseudun alueet, jalkojen lihakset ja meridiaanit. Asanat tehdään meditatiivisesti ja oman rytmin mukaisesti hengitystä hyväksikäyttäen. Olo tunnin jälkeen on kevyt, puhdistunut ja rentoutunut ja tämä jatkuu aina seuraavaan aamuun ja voitkin huomata toistuvan harjoittelun tuovan syvää hyötyä muihin harjoituksiisi ja elämän yleisen stressitason hallintaan ja työstämiseen. Tunti loppuu aina savasanaan, tietoiseen syvärentoutukseen, joka kruunaa asanaharjoituksen saattaen hermojärjestelmän syvän rentouden tilaan ja täten harmonisoiden ja palauttaen kehon toiminnot optimaaliseksi.
Mainitsethan mahdollisista vaivoista tai loukkaantumisista ohjaajalle. Ota myös mukaan lämpimät vaatteet ja villasukat loppurentoutusta varten. Yin- jooga on hyvin rauhallinen ja pitkissä asanapidoissaan meditatiivinen joogamuoto, joten tunnille suositellaan pitkiä housuja ja pitkähihaista paitaa, jotta keho pysyy lämpimänä läpi harjoituksen.

Yang & Yin Jooga

Yang & Yin- joogatunnilla yhdistetään dynaaminen ja staattinen asanaharjoitus. Yang viittaa voimakkaampiin liikkeisiin kun taas yinillä tarkoitetaan pitkiä rauhallisia asentoja.

Like:
Date:
29/12/2017
Categories:
Kehonhuolto
Author:
admin

Tilaa uutiskirje

Ota yhteyttä

Osoite

Kauppakatu 6 A,
33210 Tampere

Sähköposti

office@studiomove.fi